lauantai 18. tammikuuta 2014

Näin vanhana sitä miettii, mitä miettii?




Tässä jotain kouluajasta.
Olin ns. ”yli-ikäinen” aloittaessani koulun Pieksämäellä. Se ei tietenkään ollut mikään ainutkertainen juttu siihen aikaa, kun luokallani en ollut ainoa, joka pinnisti kansakoulun läpi ennen kuin menin Pieksämäen Yhteiskouluun. Ja kun jo silloinen opettajani kansakoulussa epäili selviytymistäni oppikoulussa, mutta kun sain päähän mennä, niin menin. Osittain opettaja olikin oikeassa.

Tuli nyt aika kelata opettajia, joista on jäänyt muistot, jotka siivittävät usein ajatukset kouluaikoihin. Esimerkiksi Pieksämäen Yhteiskoulusta 50- luvun puolelle, kun näin lehdessä pidetyn äidinkielen opettajan filosofianmaisterin Aihi Joutsenon kuolinilmoituksen.
Aihi Joutseno oli opettaja, jonka äidinkielen opeista ja neuvoista olen erittäin kiitollinen jatkuvasti, vaikka oma kirjoittaminen on vain harrastus. Hän oli herttainen herrasmies. Toinen tällä hetkellä on muistissa Mirja Kankkunen, kansakoulun opettaja, opetti matematiikkaa ja ensimmäinen luokanvalvojani. Hän oli erittäin tarkka vihkojen siisteydestä, sain siitä kiitosta.

Mutta tämä ”Cicerosta,” Aihi Joutsenosta ensin.
Niin kauan asioita tunnilla käsiteltiin, että tulivat selviksi. Voin kehua ihan reilusti, että olin kieliopissa hyvä eikä opiskelu tuottanut vaikeuksia ennen kuin myöhemmin se vaikeus tuli matikassa, josta nappasin ehdot keskikoulusta. Suoritin ne ja sain kutosen, silloinen rehtori Kyllikki Salovaara sanoi, että ehkä seitosen, vaan ei saanut nostaa kuin kaksi numeroa. Huh sitä aikaa! 
 
Tässä eräs esimerkki Aihi Joutsenon äidinkielen tunnilta.

Määrittele sanaluokat ja taivutusmuodot seuraavasta:
Vuorten juurella kasvoi mahtavia kuusia, joiden alla sammal viheriöi.
Leveätä tietä myöten oli juuri marssinut kolme komppaniaa ryhdikkäitä sotilaita.

Tämä lause kirjoitettiin vihkon sivulle sanat allekkain ja niistä piti määritellä nuo kyseiset asiat. esim. vuorten substantiivi, monikon genetiivi,  juurella postposito, mon.genetiivi, kasvoi verbi akt.imperf.yks.3 mahtavia adjekt.mon.partitiivi,kuusia subst.mon. partitiivi, joiden relat.pr.mon.genetiivi, alla postpositio,mon.genetiivi  
sammal subst.yks.nominatiivi j.n.e.
Jatkossa myös lauseenjäsenet piti määritellä, joka oli jo vaikeampaa.      

Mitä nämä tärkeät kielioppiasiat ja siisteys ovat merkinneet?
Paljon!  Ne ovat seuranneet mukana, kiitos! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti